• Wolderwijd logo
 
header jurist

Wanneer een brief aangetekend versturen

Wanneer dien ik een juridische brief aangetekend te versturen?

Wanneer een brief aangetekend versturen

3 minuten mr. Jeroen Kaspers kantoor 27 september 2013 2024

Online zie ik dat jullie verschillende voorbeeldbrieven hebben geplaatst. Ik vroeg me af wanneer ik een brief aangetekend dien te versturen? De kosten (€ 7,70) maken het versturen van diverse brieven toch wel een kostbare aangelegenheid. Moet elke juridische brief aangetekend verstuurd te worden?

De vraag wanneer het aan te bevelen is om een juridische brief aangetekend te versturen hangt af van de ‘omstandigheden van het geval’. Het doel van aangetekend versturen is dat u als verzender van de brief een bewijs heeft van verzending en (tijdig) ontvangst.

Korte termijn
Wanneer u bijvoorbeeld nog drie dagen heeft om een huurovereenkomst op te zeggen dan verdient het aanbeveling om deze opzegging aangetekend te versturen. Wanneer u nog drie maanden heeft om de huurovereenkomst op te zeggen kunt u volstaan met verzenden per reguliere post. Het is wel verstandig dat u vraagt naar een ontvangstbevestiging binnen twee weken. Wanneer u binnen deze twee weken geen ontvangstbevestiging krijgt kunt u de brief altijd nog aangetekend versturen.

Ontkennen ontvangst
Wanneer u verwacht dat de ontvanger zal ontkennen dat deze uw brief heeft ontvangen dan is het raadzaam om de brief aangetekend te versturen. Vanwege het doel ‘bewijzen dat de ontvanger de brief (tijdig) heeft ontvangen’ is een handtekening retour noodzakelijk maar dat is tegenwoordig standaard bij het aangetekend versturen via PostNL.

Aangetekend versturen verplicht?
Let wel in sommige overeenkomsten (of algemene voorwaarden) is vermeld dat een opzegging per aangetekende post dient te geschieden. De meeste abonnementen zijn sinds de Wet van Dam opzegbaar op dezelfde manier als waarop het abonnement is aangegaan. Bent u de overeenkomst dus per e-mail aangegaan, dan kunt u in het kader van de Wet van Dam de overeenkomst eveneens per e-mail opzeggen. Het is dus niet direct noodzakelijk om alle juridische brieven aangetekend te versturen.

Tips bij verzending:

  • Bewaar zelf een kopie van uw brief. Zodoende kunt u aantonen wat u heeft verstuurd.
  • Stuur de brief nooit alleen aangetekend. Het verdient aanbeveling om naast een aangetekend schrijven ook per reguliere post te versturen.
  • Verstuur uw brief op zoveel mogelijk manieren. Het gaat erom dat uw boodschap de ontvanger (tijdig) bereikt. Om dit te bereiken is het geen overbodige luxe om een echt cruciale brief (bijvoorbeeld een ontslag op staande voet) naast aangetekend en per reguliere post ook per telefax en e-mail te versturen. Het voordeel van faxen is dat er direct na verzending een ontvangstrapport volgt waaruit blijkt of het document correct is overgekomen. Ook bij een e-mail kunt u om een ontvangstbevestiging vragen. Het is overigens ook mogelijk om e-mails aangetekend te versturen.
  • In sommige gevallen is het verstandig om een brief persoonlijk te overhandigen en te vragen om men wil tekenen voor ontvangst.
mr. J.A. Kaspers

mr. J.A. (Jeroen) Kaspers


Jurist en Mediator

Jeroen adviseert en procedeert op het gebied van arbeidsrecht, contractenrecht en huurrecht. Als mediator begeleidt Jeroen bij conflict of echtscheiding. Volg Jeroen ook op LinkedIn. Bereikbaar via kaspers@wolderwijd-juristen.nl of 036 522 7007.

Meer van mr. J.A. Kaspers over kantoor:

Veelgestelde vragen: