• Wolderwijd logo
 
header jurist

Een (te) laag geprijsd artikel kopen

Wanneer een artikel (te) laag is geprijsd. Heeft u dan recht op deze (te) lage prijs?

Een (te) laag geprijsd artikel kopen

3 minuten mr. Mariëlle Ducaat contractenrecht voor ondernemers 04 oktober 2013 2024

’Tijdens het winkelen kwam ik een product tegen dat lager geprijsd was dan normaal. Een koopje dacht ik. Bij de kassa werd een veel hogere prijs gescand. De verkoper stelde dat ik de normale (en dus veel hogere) prijs diende te betalen. Na een verhitte discussie verliet ik de winkel… zonder artikel! Staat de koper in zijn recht om de prijs te verhogen?’

Het antwoord op deze vraag hangt af van de omstandigheden van het geval. Zowel online als in de winkel geldt dat wanneer een artikel bijzonder laag geprijsd is dat de klant er niet klakkeloos vanuit mag gaan dat dit de werkelijke prijs is. Het verkeerde ‘prijskaartje’ kan dan worden gezien als een fout van de verkoper. Belangrijk is dus om in te schatten of de prijs aannemelijk is voor het desbetreffende artikel. Stel dat u een televisie aantreft die normaal gesproken € 1.399,- kost maar nu voor slechts € 139,- wordt aangeboden, dan is het logisch dat er een cijfer is weggevallen. Het zou onredelijk zijn om de winkelier dan toch aan de veel lagere verkoopprijs te houden. De klant had in dit geval zelf ook wel kunnen bedenken dat dit artikel nooit zo sterk afgeprijsd wordt. Een artikel dat klaarblijkelijk verkeerd geprijsd is hoeft dus niet voor de foutieve prijs verkocht te worden.

Dit wordt anders wanneer het artikel bijvoorbeeld een showmodel is of er duidelijk wordt vermeld dat er wegens een grote opruiming een korting van 90 % wordt gegeven. Dit zijn omstandigheden waardoor de klant er gerechtvaardigd op kan vertrouwen dat de lage prijs geen foutieve prijs is. De verkoper is dan gehouden om het artikel voor de aanbiedingsprijs te verkopen.

Om discussies omtrent de werkelijke verkoopprijs te voorkomen plaatsen winkeliers vaak bordjes in de winkel waarop wordt vermeld dat de kassa de enige juiste prijs aangeeft. Hiermee lijkt de winkelier safe. Toch is dit niet het geval. Het gerechtvaardigd vertrouwen dat bij de koper is opgewekt blijft van belang. Er wordt gekeken naar wat mag worden verwacht van de ‘gemiddelde koper’. Zo mag van een koper die voornemens is om een wat grotere uitgave te doen worden verwacht dat hij zich (online) oriënteert naar wat een gangbare prijs is voor het product. Als de prijs in de winkel veel lager is dan bij de concurrentie zal de koper veelal aan het kortste eind trekken.

Artikel kopen of niet?
Bedenk dat wanneer de prijs te mooi is om waar te zijn, dit waarschijnlijk ook zo is. Wanneer u bij de kassa hoort dat de prijs op het product niet overeenstemt met de daadwerkelijke (kassa)prijs hangt het af van de omstandigheden van het geval of u niet toch de lagere prijs kunt afdwingen. Indien u de lagere prijs niet weet af te dwingen en het product desalniettemin voor de hogere prijs besluit te kopen komt er een koopovereenkomst tot stand. Vanaf dat moment kunt u niet later nog eens terugkomen op de hogere prijs. Bedenk bij de kassa dus goed of u het artikel ook voor de hogere prijs wilt kopen.

Mariëlle adviseert en procedeert op het gebied van arbeidsrecht, bestuursrecht, contractenrecht en huurrecht. Volg Mariëlle ook op LinkedIn. Bereikbaar via ducaat@wolderwijd-juristen.nl of 036 522 7007.

Meer van mr. M.S. Ducaat over contractenrecht voor ondernemers:

Veelgestelde vragen: