Wettelijke vakantiedagenregeling

3 minuten mr. Mariëlle Ducaat arbeidsrecht voor werkgevers 09 februari 2018 2024

Wetswijziging sinds 1 januari 2012

In 2011 heeft de Eerste Kamer ingestemd met een wetsvoorstel dat er voor zorgt dat werknemers m.i.v. 1 januari 2012 hun wettelijke vakantiedagen binnen zes maanden na het opbouwjaar op moeten nemen. Na deze tijd komen deze dagen te vervallen. Wettelijke vakantiedagen die door werknemers in 2012 worden opgebouwd vervallen dus per 1 juli 2013.

Artikel 640aDe aanspraak op het minimum, bedoeld in artikel 634, vervalt zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verworven, tenzij de werknemer tot aan dat tijdstip redelijkerwijs niet in staat is geweest vakantie op te nemen. Bij schriftelijke overeenkomst kan ten gunste van de werknemer worden afgeweken van de termijn van zes maanden, bedoeld in de eerste zin.

Oude situatie versus nieuwe situatie

In het verleden kon de werknemer zijn vakantiedagen gewoon opsparen door ze niet op te nemen. De dagen vervielen pas na 5 jaar. Onder de huidige regeling moeten de wettelijke vakantiedagen binnen een half jaar na het opbouwjaar dus worden opgenomen. Let wel:
Bovengenoemde nieuwe regel geldt alleen voor de wettelijke vakantiedagen. Voor bovenwettelijke vakantiedagen blijven de oude regels gelden (vervaltermijn van maximaal vijf jaar). De vervaltermijn is van toepassing op minimum vakantiedagen die vanaf de datum van inwerkingtreding van de wet worden opgebouwd, dus vanaf 1 januari 2012. Voor de reeds opgebouwde wettelijke en bovenwettelijke vakantierechten voor 1 januari 2012 blijft de huidige verjaringstermijn van 5 jaar gelden.

Volgorde opnemen verlof

Volgens vaste jurisprudentie van de Hoge Raad gold dat, in het belang van de werknemers, de oudste vakantiedagen als eerste werden afgeboekt. Bij inwerkingtreding van de nieuwe wet zijn het niet meer per definitie de oudst opgebouwde dagen die als eerste vervallen. De regering heeft aangegeven dat vanuit het belang van de werknemer het de bedoeling is dat de rechten die het eerst komen te vervallen als eerste moeten worden afgeboekt. Dit kunnen de vakantiedagen zijn die zijn gekoppeld aan de vervaltermijn van zes maanden maar dit kunnen dus ook de oude vakantiedagen zijn die gekoppeld zijn aan de vervaltermijn van vijf jaar.

Afwijkingsmogelijkheid

Voor de vervaltermijn van vakantiedagen kan bij schriftelijke overeenkomst worden afgeweken. Of voor een werknemer dus een andere vervaltermijn geldt voor zijn vakantiedagen dient per geval apart te worden uitgezocht. Indien het niet in de arbeidsovereenkomst is opgenomen, dan wellicht in de van toepassing zijnde cao.

Meer van mr. M.S. Ducaat over arbeidsrecht voor werkgevers: