Home / Actueel / Hoe lang duurt een ontslagprocedure?

Hoe lang duurt een ontslagprocedure?

leestijd 3 minuten. mr. Mariëlle Ducaat in arbeidsrecht op 30 april 2015.

Als een werkgever onder de huidige wetgeving een werknemer wenst te ontslaan kan hij twee routes bewandelen. De werkgever kan kiezen voor de UWV-procedure waarin een ontslagvergunning wordt aangevraagd voor de werknemer of de werkgever kan een ontbindingsverzoek indienen bij de kantonrechter. Welke route de werkgever kiest is afhankelijk van meerdere factoren, maar veruit de belangrijkste zijn tijd en kosten. In het hiernavolgende wordt kort het verschil uiteengezet en toegelicht wat er onder de nieuwe Wet Werk en Zekerheid gaat veranderen met betrekking tot de verschillende ontslagroutes.

Procedure kantonrechter

Bij de kantonrechter is de werkgever over het algemeen sneller klaar. De kantonrechter hoeft namelijk geen rekening te houden met de opzegtermijn van de werknemer en ontbindt meestel tegen de eerst mogelijke datum. Het ontslag middels een ontbindingsprocedure kan al binnen zes weken geregeld zijn. Daar staat tegenover dat de kantonrechter vaak bepaalt dat er een ontslagvergoeding betaald moet worden aan de werknemer. Grofweg kost dit de werkgever één maandsalaris per gewerkt dienstjaar. Uiteraard zal de werkgever ook kosten kwijt zijn voor de ontbindingsprocedure zelf.

Procedure UWV

Bij het UWV duurt de procedure vaak langer omdat het UWV wél rekening houdt met de opzegtermijn van een werknemer. Op het moment dat de werkgever de ontslagvergunning van het UWV heeft verkregen (binnen zes weken na indiening van de ontslagaanvraag) begint de opzegtermijn van de werknemer die voor ontslag is voorgedragen pas te lopen. Werknemers met een lange opzegtermijn zijn dus nog relatief lang in dienst nadat de ontslagvergunning al is afgegeven. Op dit moment mag de werkgever één maand van de opzegtermijn aftrekken als hij de ontslagvergunning heeft, met dien verstande dat er tenminste één maand opzegtermijn resteert. Ná 1 juli 2015 mag de gehele duur van de procedure afgetrokken worden van de opzegtermijn. In de praktijk is dit vrijwel altijd meer dan een maand. Ook na 1 juli 2015 geldt overigens dat tenminste één maand opzegtermijn dient te over te blijven.

Hoe lang een ontslagprocedure duurt is dus afhankelijk van de route die er wordt gekozen. Tot 1 juli 2015 staat het de werkgever vrij voor welke route hij kiest. Dit gaat veranderen. Straks geldt er een verplichte route voor de werkgever, afhankelijk van de reden voor het ontslag. Als een werknemer wordt ontslagen wegens 'persoonlijke redenen' zoals disfunctioneren of veelvuldig ziekteverzuim dan moet de kantonrechter geadieerd worden. Als er wegens bedrijfseconomische redenen of langdurige ziekte wordt ontslagen dan moet de UWV procedure gevolgd worden.

mr. M.S. Ducaat

mr. M.S. (Mariëlle) Ducaat

Mariëlle adviseert en procedeert op het gebied van arbeidsrecht, bestuursrecht, contractenrecht en huurrecht. Volg Mariëlle ook op Google+ en LinkedIn. Bereikbaar via ducaat@wjuristen.nl of 036 522 7007.

Meer van mr. M.S. Ducaat over arbeidsrecht:

Vorige: Inloopspreekuur 21 april 2015 gaat niet door
Volgende: Werkgevers let op: tijdelijke contracten opzeggen of niet?

Voordelig
    Wolderwijd Juristen is voordelig
    Vaste lage tarieven
    Gedreven