Eenzijdig wijzigen arbeidsvoorwaarden werknemers

Mag ik de arbeidsvoorwaarden van mijn werknemers zomaar wijzigen?

Eenzijdig wijzigen arbeidsvoorwaarden werknemers

3 minuten mr. Mariëlle Ducaat arbeidsrecht voor werkgevers 05 maart 2013 2024

Wegens het aanhouden van de crisis ben ik genoodzaakt de beloning van mijn werknemers aan te passen. De werknemers zijn hier niet blij mee maar de nood is hoog. Mag ik als werkgever eenzijdig de arbeidsvoorwaarden wijzigen?

Onze vraagsteller brengt een actueel punt naar voren. Zo was in het nieuws te zien dat Capgemini ook van plan is om zijn werknemers (vrijwillig) loon in te laten leveren. Of dit mag hangt erg af van de omstandigheden van het geval. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat partijen in de arbeidsovereenkomst een eenzijdig wijzigingsbeding hebben opgenomen die de werkgever de bevoegdheid geeft om de arbeidsvoorwaarden eenzijdig te wijzigen. Van deze bevoegdheid mag de werkgever echter niet zomaar gebruik maken.De arbeidsovereenkomst wordt door rechters namelijk gezien als een bijzondere overeenkomst waarbij twee belangen in acht genomen moeten worden. Enerzijds moet de werkgever de mogelijkheid hebben om in te spelen op veranderingen in de markt en maatschappij, anderzijds dienen werknemers, als zwakkere contractpartij, beschermd te worden. Om die reden kijkt de rechter bij een eenzijdige wijziging van een arbeidsvoorwaarde naar de volgende omstandigheden:

1. Heeft de werkgever een zwaarwichtig belang om deze arbeidsvoorwaarde te wijzigen? Het spreekt voor zich dat een winstgevende onderneming die de arbeidsvoorwaarden wil wijzigen puur en alleen voor nog meer winst geen zwaarwichtig belang heeft bij wijziging.
  2. Indien de werkgever aan de vorige voorwaarde heeft voldaan wordt gekeken hoe ”redelijk” de voorgenomen wijziging is. Een wijziging wordt redelijker geacht wanneer de werknemer een periode van afbouw krijgt in plaats van dat de wijziging per direct ingaat. Ook is een wijziging in een primaire arbeidsvoorwaarde (zoals loon) ingrijpender voor de werknemer dan een wijziging in secundaire arbeidsvoorwaarde.
  3. De persoonlijke omstandigheden van de werknemer worden ook meegenomen bij de beslissing van de rechter. Het belang dat de werknemer heeft bij ongewijzigde arbeidsvoorwaarden wordt afgewogen tegen het belang van de werkgever bij wijziging van de arbeidsvoorwaarde.

Op basis van het bovenstaande kunt u een grove inschatting maken of een bepaalde arbeidsvoorwaarde wel of niet gewijzigd kan worden. Daarnaast is het aan te raden om de werknemers te betrekken bij het proces. Wanneer de werknemers zien dat de wijziging daadwerkelijk noodzakelijk is zullen zij de wijziging sneller accepteren. Het is overigens geen overbodige luxe om van te voren juridisch advies in te winnen wanneer u voornemens bent om een arbeidsvoorwaarde te wijzigen. Indien u een vervolgvraag heeft zijn wij altijd bereikbaar.

Heeft u ook een juridische vraag voor een van onze juristen? Contacteer ons dan via vraag@wolderwijd-juristen.nl. Elke week kiezen we een interessante vraag uit die anoniem wordt beantwoord in deze column.

Meer van mr. M.S. Ducaat over arbeidsrecht voor werkgevers: