Opzeggen huurovereenkomst overige bedrijfsruimte

Ik wil graag de huurovereenkomst betreffende overige bedrijfsruimte opzeggen. Hoe pak ik dit aan?

3 minuten mr. Jeroen Kaspers huurrecht voor verhuurders 16 juli 2013 2024

Ik verhuur een loods. Het huurcontract loopt bijna af en ik wil de huurovereenkomst graag opzeggen. Geldt er een opzegtermijn? Waar dien ik verder rekening mee te houden?

Het huurrecht in Nederland bestaat uit verschillende huurregimes. Niet alle huurobjecten worden namelijk op dezelfde manier beschermd. Hoogstwaarschijnlijk bent u verhuurder van zogenoemde ‘overige bedrijfsruimte’ in de zin van artikel 7:230a BW. Kenmerkend voor overige bedrijfsruimte is dat partijen een grote mate van contractuele vrijheid genieten. Partijen kunnen bijvoorbeeld elke huurtermijn of verlenging systematiek die men wenst (contractueel) overeenkomen. Het antwoord op uw vraag is dus voor een groot deel afhankelijk van het huurcontract.

Opzeggen huurovereenkomst overige bedrijfsruimte

Ervan uitgaande dat de huurovereenkomst geen opzegtermijn bevat, eindigt de huurovereenkomst voor bepaalde tijd wanneer deze tijd is verstreken. Een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd dient uiteraard wel opgezegd te worden. Hiervoor geldt een wettelijke opzegtermijn van één maand. Let wel: de huurovereenkomst kan een langere opzegtermijn voorschrijven.

Het is verstandig de huurovereenkomst schriftelijk, het liefst aangetekend, op te zeggen. U hoeft als verhuurder geen gronden voor de opzegging te vermelden, maar het is wel verstandig om dit toch te doen. Belangrijk is dat u naast de opzegging van de huurovereenkomst ook de ontruiming van het gehuurde aanzegt. U dient de huurder te sommeren om de bedrijfsruimte uiterlijk op een bepaalde datum te ontruimen. Logischerwijs kan deze datum niet voor de opzeggingsdatum liggen.

Moet de huurder het bedrijfspand direct ontruimen?

Nee! Wanneer de huurovereenkomst is beëindigd, betekent dit nog niet dat de huurder direct het gehuurde dient te ontruimen. De verhuurder geniet ontruimingsbescherming. Dit kan inhouden dat hoewel de huurovereenkomst rechtsgeldig is opgezegd dit niet het einde van het gebruik van de gehuurde zaak betekent. Daarom is het van belang dat u tevens de ontruiming aanzegt in uw opzeggingsbrief. Vanaf de datum waartegen ontruiming is aangezegd, wordt de ontruimingsverplichting van de huurder met twee maanden geschorst. Wanneer de huurder een dergelijke brief ontvangt is het verstandig zo snel mogelijk een jurist in te schakelen. Binnen deze twee maanden kan de huurder de rechter verzoeken om een langere ontruimingstermijn. Tijdens de behandeling van dit verzoek om de ontruimingstermijn te verlengen hoeft de huurder niet te ontruimen. De ontruimingstermijn kan tot maximaal één jaar worden verlengd en de huurder kan de rechter drie keer om verlenging vragen. Theoretisch gezien is het dus mogelijk dat de ontruiming drie jaar op zich laat wachten. De rechter zal de belangen van de huurder om de bedrijfsruimte te kunnen gebruiken afwegen tegenover de belangen van de verhuurder bij ontruiming.

Voor vragen en advies staan onze juristen graag voor u klaar. Heeft u ook een juridische vraag voor ons team? Laat het ons weten op info@wolderwijd-juristen.nl.

Meer van mr. J.A. Kaspers over huurrecht voor verhuurders: