• Wolderwijd logo
 
header jurist

Houd social media in de hand met een social-media-code

3 minuten mr. Jeroen Kaspers arbeidsrecht voor werkgevers 27 maart 2013 2024

Deze week komt de vraag van een bezorgde Zeewoldense ondernemer die zich afvraagt hoe hij dient om te gaan met Social Media in zijn bedrijf. Hoe dien ik om te gaan met personeel dat zich via Twitter uitlaat over mijn bedrijf of vertrouwelijke informatie via Facebook deelt?

Vrijwel elke ondernemer met personeel heeft er mee te maken: LinkedIn, Facebook en Twitter. We zijn gemiddeld 3 uur per dag online waarvan 30% van deze tijd wordt besteedt aan social media. De ontwikkelingen gaan snel. De gemiddelde ondernemer weet niet hoe hij het beste met social media om dient te gaan. De behoefte aan duidelijkheid is groot want een klein berichtje kan grote gevolgen hebben.

Over social media is nog steeds veel onduidelijkheid. De boodschap van de Wolderwijd Juristen: maak duidelijk afspraken, bijvoorbeeld door uw beleid uit te breiden met een social media-code. Als werkgever heeft u namelijk een instructierecht en kunt u zelf bepalen welke regels er gelden.

Omdat er tegenwoordig zoveel gedeeld wordt via het internet is er veelal geen kwade opzet van werknemers in het spel. Een ‘’tweet’’ over een belangrijke wijziging in het bedrijf is zo getwitterd. Een leuk filmpje van het productieproces online plaatsen lijkt onschuldig maar hiermee kan specifieke knowhow op straat komen te liggen. Het is daarom aan te raden om een social media-code op te stellen die vanaf dag 1 duidelijk is. U kunt bijvoorbeeld opnemen dat werknemers zich op social media niet uit mogen laten over de werkgever. Met een goed en duidelijk beleid rondom social media kunt u uw personeel sturing geven in de digitale wereld zodat u hiervan geen schade ondervindt.

Af en toe komt het voor dat personeel zich op het internet wel bewust negatief uitlaat over de werkgever. Wanneer de werkgever dan geen geheimhoudingsplicht met een sanctie bij overtreding hiervan heeft opgenomen in het social media-beleid heeft hij niets in handen. Een beroep op de algemene wetgeving (bijvoorbeeld smaad en laster) is erg moeilijk in dit soort gevallen.

Voor ondernemers is het dus erg van belang dat men nadenkt over een social media-beleid voordat zich zo’n situatie voordoet. Rondom social media is het belangrijk dat de ondernemer de gevaren erkent en zich op tijd laat adviseren. Zodoende wordt de schade beperkt en blijft social media leuk voor zowel werknemer als werkgever.

Wilt u advies over een social media-beleid voor uw onderneming of heeft u een (aanvullende) vraag voor deze column? E-mail ons via vraag@Wolderwijd-Juristen.nl. Alle vragen die wij ontvangen worden beantwoord. Elke week wordt er één vraag gekozen die anoniem in deze column wordt beantwoord. Wordt uw vraag de volgende?

mr. J.A. Kaspers

mr. J.A. (Jeroen) Kaspers


Jurist en Mediator

Jeroen adviseert en procedeert op het gebied van arbeidsrecht, contractenrecht en huurrecht. Als mediator begeleidt Jeroen bij conflict of echtscheiding. Volg Jeroen ook op LinkedIn. Bereikbaar via kaspers@wolderwijd-juristen.nl of 036 522 7007.

Meer van mr. J.A. Kaspers over arbeidsrecht voor werkgevers:

Veelgestelde vragen: