• Wolderwijd logo
 
header jurist

Is reclamemateriaal Big Mac misleidend?

Kun je stellen dat de Big Mac misleidend is omdat deze afwijkt van het reclamemateriaal?

Is reclamemateriaal Big Mac misleidend?

3 minuten mr. Jeroen Kaspers kantoor 04 november 2014 2024

Bij de Stichting Reclame Code kwam een klacht binnen over de Big Macs die bij de restaurants te koop zijn. De klager voelt zich door de reclame-uitingen van McDonald’s misleid. Op de uiting ziet de Big Mac er namelijk vele malen rooskleuriger uit dan deze in werkelijkheid aan de consument wordt verkocht, aldus de klager. De klager stelt ook dat hij regelmatig ontevreden is over de smaak van de Big Mac.

De fastfoodketen verweert zich door te stellen dat het product onder de meest ideale omstandigheden wordt bereid en gefotografeerd. Daarbij presenteert men alle ingrediënten van de burger om zodoende de consument goed te informeren over de samenstelling van het product. Het op een zo gunstig mogelijke wijze fotograferen van producten is een wijze van overdrijving en valt zeker niet te zien als misleiding. McDonalds stelt daarnaast dat het mogelijk is dat het product er in een restaurant anders uit kan zien dan het product wordt weergeven op het reclamemateriaal.

Het oordeel van de voorzitter:

De voorzitter stelt voorop dat het een feit van algemene bekendheid is dat levensmiddelen in reclame-uitingen altijd in optimale staat worden afgebeeld. Dit doet men om de aantrekkelijkheid van het product bij de consument te verhogen. Deze wijze van overdrijven is in reclame gebruikelijk en wordt aanvaard indien de consument hierdoor niet wordt misleid.

Als tweede merkt de voorzitter op dat klager geen afbeeldingen heeft overgelegd van de door hem gekochte Big Mac die niet aan de verwachting zou voldoen. Om deze reden kan de voorzitter niet beoordelen in hoeverre de burger daadwerkelijk afwijkt van de reclame-uitingen en of klager is misleid. Dat klager ”regelmatig” ontevreden is over de smaak die hij ervaart is volgens de voorzitter een subjectief aspect dat zich aan het oordeel van de Reclame Code Commissie onttrekt. De voorzitter wijst derhalve de klacht af.

Op zich geen bijzondere uitkomst maar wel een leuke voor de 'bühne'. Daarnaast is maar weer eens duidelijk dat over smaak niet valt te twisten. Hoewel het oordeel ongetwijfeld niet anders zal zijn is het nu wachten totdat er zich iemand wendt tot de Reclame Code Commissie met fotomateriaal van de gekochte burger.

mr. J.A. Kaspers

mr. J.A. (Jeroen) Kaspers


Jurist en Mediator

Jeroen adviseert en procedeert op het gebied van arbeidsrecht, contractenrecht en huurrecht. Als mediator begeleidt Jeroen bij conflict of echtscheiding. Volg Jeroen ook op LinkedIn. Bereikbaar via kaspers@wolderwijd-juristen.nl of 036 522 7007.

Meer van mr. J.A. Kaspers over kantoor:

Veelgestelde vragen: