Huurtermijn van een kapsalon

Wat is de wettelijke huurtermijn van bijvoorbeeld een kapsalon?

Huurtermijn van een kapsalon

3 minuten mr. Mariëlle Ducaat huurrecht voor verhuurders 20 februari 2014 2024

Ik ben kapper en ben van plan om binnenkort mijn eigen salon te starten. Ik heb hiervoor al de perfecte bedrijfsruimte gevonden, het enige probleem is dat de verhuurder zegt dat ik het alleen kan huren als dit direct voor vijf jaar doe. Ik heb aangegeven dat ik eerst wil kijken hoe de salon draait voordat ik vijf jaar vastzit aan een contract. De verhuurder zegt dat dit door de wet zo is bepaald en dat hij daarom geen andere afspraken kan maken. Klopt dit?

Bij het huren van een bedrijfsruimte is het allereerst altijd van belang om te bekijken onder welk wettelijk huurregime de betreffende ruimte valt. Het huurrecht onderscheidt namelijk twee soorten bedrijfsruimten waarop verschillende huurregels van toepassing zijn. Dit maakt nogal wat uit voor onder andere de huurtermijnen die (kunnen) worden afgesproken.

Twee soorten bedrijfsruimten
In het huurrecht kennen we de zogenaamde 290-bedrijfsruimten en de 230a-bedrijfsruimten. De eerste categorie staat beter bekend als de middenstandsbedrijfsruimte. Het tweede soort bedrijfsruimte is in feite een soort restcategorie. Er wordt daarom vaak gesproken van ‘overige bedrijfsruimten’.

Hoewel de wet voorwaarden geeft om te bepalen wanneer iets onder middenstandsbedrijfsruimte (290) en wanneer iets onder overige bedrijfsruimten (230-a) valt, bestaat er vaak discussie over welk huurregime van toepassing is. Een kapsalon wordt over het algemeen gezien als een 290-bedrijfsruimte maar het is mogelijk dat vanwege de feitelijke situatie deze kapsalon toch moet worden aangemerkt als 230-a bedrijfsruimte. Voor een definitieve juiste vaststelling kunt u altijd één van onze juristen consulteren.

Huurbescherming voor middenstandsbedrijfsruimte
Voor huurders van 290-bedrijfsruimte kent de wet een ruime mate van huurderbescherming. Dit komt bijvoorbeeld naar voren in de beperkte opzeggingsmogelijkheden voor verhuurders en de vaste huurtermijnen die gelden voor 290-bedrijfsruimten. De wettelijke termijnregeling neemt als uitgangspunt dat een huurovereenkomst geldt voor vijf jaar. Indien niet wordt opgezegd, wordt de overeenkomst met vijf jaar verlengd. Als de verlenging in de huurovereenkomst geregeld is geldt die verlenging, mits het gaat om een verlenging van ten minste vijf jaar. Dit vanwege de wettelijke bescherming. Vanaf tien jaar geldt de overeengekomen duur of, als er niets is afgesproken, voortzetting voor onbepaalde tijd. Het is weliswaar mogelijk om een huurtermijn van twee jaar of korter af te spreken maar let wel: als na twee jaar het gebruik van de ruimte wordt voortgezet volgt automatisch een omzetting van de huurtermijn van twee in vijf jaar. Als u dit als huurder of verhuurder wilt voorkomen dient u op tijd een andere overeenkomst af te sluiten, die voldoet aan de eis van verlenging van tenminste vijf jaar. Daarnaast kunt u goedkeuring aan de kantonrechter te vragen voor een afwijkende huurtermijn.

Wat de verhuurder in dit geval zegt klopt maar ten dele. In principe geldt een ‘normale huurovereenkomst’ voor vijf jaar en wordt daarna (mits niet opgezegd) verlengd met nog eens vijf jaar. Het is echter goed mogelijk om een huurcontract voor twee jaar of korter overeen te komen, of zelfs voor tweemaal één jaar. Een termijn van driemaal één jaar, drie of vier jaar is echter niet mogelijk. Deze termijnen zullen automatisch worden omgezet naar een termijn van vijf jaar.

Ook een juridische vraag? Neem contact met ons op. Wij staat u graag te woord.

Meer van mr. M.S. Ducaat over huurrecht voor verhuurders: